Probleem oplossing

Zoals elk apparaat kun je ook met deze portofoon problemen ondervinden in de werking. Hier staan enkele oplossingen voor veel voorkomende problemen.

Batterij laadt niet – apparaat doet niets – Het komt nogal al eens voor dat de lader het niet goed doet. Controleer met een voltmeter of de lader wel spanning afgeeft op de contacten die de portofoon raken als deze in de lader wordt gestoken. (tussen 5 en 6 Volt)

Geen geluid – mute – Menu 8 – de mute staat op on, zet deze op off.

Geen geluid – mute – na programmeren – Je moet de portofoon terug zetten naar de fabriekinstellingen. Dit is wat anders dan een reset zoals in menu 40.

Terugzetten naar fabrieksinstellingen: 

Dit is nodig al je een portofoon hebt met nieuwe software van de zomer 2014 of later

Dit zal je portofoon herstellen naar de fabrieksinstellingen

(1)   Download CHIRP  Daily Build  7-14-2014
Deze oudere versie CHIRP is nodig voor deze operatie.
Na deze operatie , de Laatste Daily Build is nodig. Dit voorkomt nieuwe problemen

(2)   Ga naar de  KC9HI CHIRP Recovery site en Download / Save het  verse Recovery image (.img) bestand dat overeenkomt met jouw firmware versie. (N5R-20 – N5R-30) (zie hier hoe je erachter komt welke firmware versie je hebt)

(download hier N5R-20 , N5R-30 (augustus 2014) op N5R-30 (oktober 2014))

(3)  Selecteer van de  CHIRP bovenste taakbalk “Radio/Upload to Radio”  om de verse recovery image te uploaden

Soms zal Chirp deze melding geven:

Geen paniek, de fabriekinstellingen staan nu in de portofoon.

Nu kun je de data uit de img.file die je op deze site kunt vinden kopieren uit het oude chirp programma en plakken in het nieuwe Chirp programma en uploaden naar je portofoon.

Laadt niet het oude img bestand naar je portofoon met nieuwe firmware, dit kan je portofoon beschadigen.

In menu 8 moet je de mute weer op off zetten.